اقتصادنیوز: بورس تهران روز دوشنبه با توقف ورود جریان پول حقیقی به سهام مواجه شد. روز گذشت خبر نهایی شدن اصلاح مصوبه نرخ گاز که چند روز پیش وعده آن توسط وزیر اقتصاد داده شده بود منتشر شد که به نظر می‌رسد با شرایط معاملات دیروز بازار، انتشار رسمی این خبر با تخلیه اثر مثبت سیگنال‌های اخیر به بازار سهام همزمان بوده است.

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار سهام در روند معاملات روز گذشته شاهد رشد تراز بیشتر شاخص کل به نسبت افزایش تراز شاخص کل هم‌وزن بود. بازدهی بهتر شاخص کل به نسبت شاخص هم‌وزن در روز دوشنبه در حالی به ثبت رسیده است که بازدهی شاخص هم وزن در ابتدای هفته بهتر بود و در روز یکشنبه نیز از شکاف بازدهی این دو شاخص کاسته شده بود.

دیروز شاخص‌های فرابورسی تماماً سبز پوش بودند. شکاف بین بازدهی شاخص کل و شاخص هم‌وزن که روز یکشنبه در بورس تهران معکوس شده بود؛ دیروز در فرابورس ایران نیز معکوس شد. بیشترین بازدهی شاخص‌های آماری فرابورس ایران در معاملات روز دوشنبه به شاخص بازار دوم فرابورس با رشد 77 صدم درصدی اختصاص یافت. شاخص کل فرابورس در این روز افزایش تراز 7 دهم درصدی داشته و برای شاخص کل هم‌وزن نیز رشد تراز 36 صدم درصدی به ثبت رسید.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت محصولات شیمیایی با 158.3 میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی با 49.7 میلیارد تومان و صنعت انبوه‌سازی با 13.5 میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با 39.3 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت محصولات غذایی با 38.5 میلیارد تومان و صنعت فلزات اساسی با 36.3 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

طی معاملات دوشنبه شاخص صنایع سبک بازار ریزش داشتند و صنایع سنگین بازار رشد تراز یافتند. صنعت محصولات چوبی، دیروز بیشترین رشد تراز را به ثبت رساند و پس از آن به ترتیب صنایع محصولات شیمیایی، خودرو و ساخت قطعات، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی و فرآورده‌های نفتی بیشترین رشد تراز شاخص را به ثبت رساندند.

روند معاملات سهامی 30 روز اخیر

ارزش معاملات خرد بازار سهام که طی معاملات روز یکشنبه دو سطح افزایش داشت؛ در معاملات روز دوشنبه دو درصد کاهش یافت. بازار سهام در هفته قبل ارزش معاملات خرد را در محدوده 3 تا 4 همت تجربه کرد و سطح 3 همتی ارزش معاملات خرد در روز چهارشنبه با وجود رشد شاخص‌های آماری حفظ شد. در معاملات روز شنبه، ارزش معاملات خرد به 5 هزار و 775 میلیارد تومان رسید. روز یکشنبه نیز ارزش معاملات خرد دو سطح دیگر افزایش داشت و به تراز 7 هزار و 573 میلیارد تومانی رسید. با تداوم ارزش معاملات در تراز 7 همتی در روز دوشنبه این طور به نظر می‌رسد که بازار سهام برای ادامه دادن مسیر صعودی به سیگنال‌های مثبت بیشتری نیاز دارد.

خروج جریان پول حقیقی از سهام در معاملات روز شنبه پس از چهارده روز پی در پی شکسته شد. از سوی دیگر در معاملات دو روز ابتدایی این هفته شاهد خروج روزانه بیش از 600 میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت بودیم و ورود پول حقیقی به سهام نیز موجب شده بود تا تحلیل‌گران برای شاخص کل روند‌های صعودی با شیب بالا متصور شوند. در معاملات روز دوشنبه 155 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد و خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت تا 101 میلیارد تومان کاهش یافت.

ارزش صفوف خرید سهام که در معاملات روز شنبه تا سطح 483 میلیارد تومانی رشد کرده بود؛ در معاملات شنبه با 48 درصد افت به سطح 253 میلیارد تومانی بازگشت. دیروز نیز ارزش صفوف خرید سهام بدون تغییر در مرز 253 میلیارد تومانی قرار داشت. از سوی دیگر ارزش صفوف فروش سهام نیز که در معاملات روز شنبه با کاهش به 384 میلیارد تومان رسیده بود؛ در معاملات روز یکشنبه نیز کاهش داشت. روز دوشنبه با وجود پیش بینی‌ها در خصوص تداوم کاهش صفوف فروش، ارزش این صف‌ها تا 380 میلیارد تومان افزایش یافت.

سهم نماد‌های مثبت و منفی از نقشه پایانی بازار سهام که در روز‌های اخیر تصور مثبتی به تحلیل‌گران می‌داد؛ در انتهای معاملات روز دوشنبه تغییر قابل توجهی داشت. در سه روز معاملاتی قبل از روز دوشنبه، بیش از 75 درصد نماد‌های بازار سهام سبزپوش بودند. در انتهای معاملات روز دوشنبه 49 درصد نماد‌ها با رشد قیمت پایانی و 51 درصد با افت قیمت مواجه شدند.

روز گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از 28.3 میلیون تومان روز یکشنبه، تا 25.1 میلیون تومان کاهش یافت. سرانه فروش هر کد حقیقی نیز که طی معاملات یکشنبه 26.6 میلیون تومان به ثبت رسیده بود؛ در معاملات دیروز کاهش داشت و به 24.3 میلیون تومان رسید. شکاف میان سرانه خرید و فروش که روز شنبه 1 میلیون تومان بود و در روز یکشنبه تا 1.7 میلیون تومان افزایش داشت؛ در معاملات دیروز نزدیک به 1 میلیون تومان افت کرد.

پیش بینی بورس سه‌شنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ بازار سهام چهارمین روز معاملاتی این هفته را با دو جبهه معاملاتی متفاوت آغاز خواهد کرد. داده‌های آماری همچون تغییر روند معاملات در نیمه دوم معاملات دیروز، افت تراز شاخص صنایع سبک، کاهش خروج پول حقیقی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت، خروج پول حقیقی از معاملات سهامی و افزایش صف‌های فروش سهام با وجود عدم رشد صف‌های خرید؛ سیگنال منفی قدرتمندی برای شروع معاملات به شمار می‌روند. تغییرات منفی داده‌های معاملات سهام؛ بیانگر تخلیه تأثیر مثبت خبر‌های حمایتی اخیر از بازار سهام است.

از سوی دیگر پس از اتمام معاملات دیروز، احسان خاندوزی از نهایی شدن اصلاح مصوبه نرخ گاز صنایع پرده‌برداری کرد. صحبت‌های وزیر اقتصاد در حالی مطرح شد که چند روز قبل، ایشان وعده خبر خوب برای بازار سهام داده بود که پیش بینی می‌شد در ارتباط با اصلاح مصوبه نرخ گاز باشد. حال با توجه به اثر وعده خبر خوب احسان خاندوزی بر مثبت شدن شاخص کل در روز‌های اخیر، احتمال ضعف اثرگذاری صحبت‌های روز‌ گذشته ایشان بر بازار سهام وجود دارد.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بورس تهران معاملات امروز را با جدال دو جبهه مثبت و منفی آغاز کند. در یک سمت داده‌های معاملات دیروز نشان می‌دهند که شاخص هم‌وزن تمایل به افت تراز دارد و در نیمه دوم معاملات بازار سهام رنگ قرمز بیشتری به خود گرفته و گویا تأثیر مثبت سیگنال‌های حمایتی انتهای هفته گذشته تخلیه شده است. در سمت دیگر نیز صحبت‌های دکتر خاندوزی می‌تواند معاملات هیجانی بازار سهام را تا حدی افزایش دهد که شاخص کل از سطح 2 میلیون و 150 هزار واحدی نیز فراتر رود.

اینفو بورس (2)

«مشاهده متن کامل خبر»