در بازه ۱۱ اسفند تا ۱۲ فروردین بررسی شد:
ارزش بازار یک تریلیون دلاری شرکت های بورسی امارات در مقایسه با ایران !
ارزش بازار شرکت های حاضر در بورس امارات در پایان مارس ۲۰۲۴ به مرز یک تریلیون دلار رسید در حالی که ارزش بورس و فرابورس تنها ۱۵۲.۱ میلیارد دلار بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از بلومبرگ، بورس امارات که زمانی خواب آلود بود محل استقرار شرکت‌هایی به ارزش یک تریلیون دلار خواهد بود. این موفقیت بزرگ باعث شده بورس امارات در رتبه هفدهم جهان تا پیش از پایان ماه مارس در جایگاهی بالاتر از بورس برزیل و اسپانیا قرار گیرد. این افزایش رتبه و اعتبار وابسته به عملکرد موفق اخیر بورس ابوظبی، بزرگترین و ثروتمندترین شهر امارات بود.

بر اساس این گزارش این در حالی است که ارزش بازار بورس و فرابورس در پایان ماه مارس ۲۰۲۴ (۱۱ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ )تنها ۱۵۲.۱ میلیارد دلار بود و در اوج در مرداد سال ۹۹ به ۱.۴۳ برابری بورس‌‌های امارات هم رسید!

شرکت های شیخ طحنون بن زاید آل نهیان یکی از اعضای خاندان سلطنتی، یکی از دو معاون حاکم ابوظبی، مشاور امنیت ملی امارات و برادر رئیس امارات از ۳۱ مارس با نظارت حداقل ۶۵ درصد از وزن شاخص سهام بورس ابوظبی را به خود اختصاص داده اند.

بزرگ‌ترین شرکت در این بین شرکت بین المللی هلدینگ IHC متعلق به شیخ طحنون است که از خط تولید لباس‌های زیر زنانه برند ریحانا گرفته تا اسپیس ایکس تحت مالکیت ایلان ماسک سرمایه گذاری کرده است. IHC از سال ۲۰۱۹ تا کنون بیش از ۴۰۰ برابر شده است. این شرکت بزرگ که ریشه آن به یک شرکت پرورش ماهی برمی گردد اکنون تقریبا ۲۴۰ میلیارد دلار ارزش دارد که بیش از ارزش شرکت ها چون مک دونالد یا والت دیزنی است.

همچنین IHC فعال‌ترین کارگزاری بورس ابوظبی را در اختیار دارد و از آن درآمد کسب می‌کند. صندوق ADQ امارات که شیخ طحنون ریاست آن را بر عهده دارد نیز ناظر بر مبادلات است.

نفوذ شیخ طحنون از این نیز سطح عمیق‌تر است و مدیر بازرگانی دوفاکتوی آل نهیان خاندان حاکم ابوظبی است که ثروتمندترین خانواده جهان محسوب می‌شود. وی هدایت حدود ۱.۵ تریلیون دلار را عمدتا از طریق صندوق‌های دولتی که ریاست آن را برعهده دارد انجام می‌دهد و شبیه آن است که یک فرد همزمان بورس نیویورک و دو سوم شرکت‌های موجود در شاخص سهام S&P ۵۰۰ را هدایت کند.

شاخص اصلی بورس ابوظبی از آوریل ۲۰۲۰ تقریبا سه برابر شده و آن را به بهترین بازار بزرگ جهان در آن دوره تبدیل کرده است. خارجی‌ها می‌توانند برای بدست آوردن درصدی از این سود تلاش کنند. زیرا اتباع و شرکت‌های امارات سهام بزرگی دارند و آنها را حفظ می‌کنند.

شیخ طحنون بطور فزاینده‌ای تجسم آرزو‌های اقتصادی جهانی امارات است و از دارایی‌ها و موقعیت برای پیگیری خرید‌هایی مانند سهامی در معدن مس موپانی زامبیا استفاده کرده و همزمان تلاش‌ها را برای تقویت اقتصاد داخلی انجام می‌دهد. صندوق‌های دارایی و مراکز تجاری امارات نشان دهنده تلاش خاندان حاکم آل نهیان برای تنوع بخشیدن به اقتصاد مبتنی بر نفت است که در دهه ۱۹۵۰ در ابوظبی کشف شد و نشان دهنده پایه و اساس ثروت آن است. این خانواده به دنبال تبدیل امارات به یک مرکز مالی هستند جایی که غول‌های مالی مانند “ری دالیو” کارآفرین آمریکایی پنت هاوس‌های کنار ساحل خریداری کرده اند.

از سال ۲۰۲۰ تا پایان ماه مارس ارزش کل شرکت‌های فهرست شده در بورس امارات تقریبا چهار برابر شده و به ۹۵۰ میلیارد دلار رسیده است. بورس عربستان با ۳ تریلیون دلار همچنان بزرگترین بازار منطقه است. شاخص معیار بورس ابوظبی ۷۱۱ میلیارد دلار است.

امارات سال ۲۰۱۹ به خارجی‌ها اجازه داد ۱۰۰ درصد کسب و کار‌ها را در صنایع مختلف داشته باشند. از اواخر سال ۲۰۲۱ دولت‌ها سهام شرکت‌های دولتی را برای تقویت مبادلات و جذب سرمایه گذاران فروخته اند. عرضه اولیه عمومی سهام Dubai Electricity & Water Authority PJSC باعث جذب ۶.۱ میلیارد دلار به بازار شد و خریدارانی مانند شرکت‌های خدمات مدیریت سرمایه گذاری و شرکت‌های مالی، چون گروه ونگارد و شرکت سرمایه گذاری فیدلیتی را جذب کرد. این کار به مثابه هدایت سرمایه گذاری‌ها از بازار‌های بین المللی به اقتصاد محلی با حمایت یک برنامه بلند پروازانه مبتنی بر خصوصی سازی بود.

عرضه‌های اولیه مرتبط با شیخ طحنون راهی مطمئن برای کسب درآمد به نظر می‌رسد. چرا که پنج مورد از شرکت‌ها با بهترین عملکرد در امارات از آغاز سال ۲۰۲۱ شرکت‌هایی تحت قلمروی امپراتوری وی بوده اند. بانک‌های وال استریت برای مدیران صندوق‌ها سفر‌هایی به منطقه ترتیب می‌دهند تا با مدیران آن شرکت‌ها ملاقات کنند که تغییری فاحش نسبت به زمانی محسوب می‌شود که شرکت‌های منطقه‌ای به دنبال قرار گرفتن در فهرست لندن یا نیویورک بودند.

صندوق‌های بازار‌های نوظهور جهانی که بطور فعال در حوزه سهام حضور دارند در سالیان اخیر در معرض دید امارات قرار گرفته اند. در این میان ۹۰ درصد از سهام IHC در اختیار سرمایه گذاران محلی است. شهروندان محلی بخش عمده‌ای از سهام اداره برق و آب دبی و شرکت خدمات نفتی Adnoc Drilling Co PJSC را در اختیار دارند که انجام معاملات بزرگ را برای موسسات خارجی دشوارتر می‌کند.

ارزش گذاری‌های پیچیده IHC باعث سردرگمی تحلیلگران و سرمایه گذاران می‌شود. ابوظبی مالکیت ده‌ها شرکت خصوصی را گاهی از طریق ادغام معکوس به IHC منتقل کرده است. نقدینگی و معادل‌های نقدی آن مجموعه در سال گذشته از ۸۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ به ۲۰ میلیارد دلار رسید. سرمایه گذاران در امارات باید برای هنجار‌های بازار آماده باشند.

در ماه فوریه IHC حرکتی حاکمیتی انجام داد که در شرکت پذیرفته شده در بورس نیویورک غیرممکن است. گفته می‌شود نهادی مجازی که دارای قابلیت‌ های مجهز به هوش مصنوعی است به عنوان ناظر هوش مصنوعی در هیات مدیره شرکت Aiden Insight عمل و بطور مداوم چندین دهه داده‌های تجاری و اطلاعات مالی را پردازش می‌کند.

منبع خبر را اینجا ببینید