یکی از مواردی که می تواند معمولا در سبزپوشی نمادهای گروه بانکی تاثیر داشته باشد خبر اعلام نرخ تسعیر ارز برای شبکه بانکی است. موضوعی که توسط بانک مرکزی و تعیین و اعلام می شود اما برخلاف حداقل سه سال گذشته بانک مرکزی در اعلام نرخ تسعیر تعلل کرده است! در سه سال اخیر کی نرخ تسعیر ارز برای شبکه بانکی اعلام شده است؟

آقای فرزین، چرا بانک مرکزی نرخ تسعیر ارز شبکه بانکی را اعلام نمی کند؟

به گزارش نبض بورس، در چند وقت اخیر تصمیماتی که بانک مرکزی اتخاذ نموده است به نوعی برای بازار سرمایه جز قرمزپوشی دستاورد دیگری نداشته است و این در حالی است که محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در ۱۵ بهمن ماه سال جاری طی صحبت‌هایی اعلام کرده بود که خبر‌های خوبی برای بورس دارد!

یکی از مواردی که می‌تواند توسط بانک مرکزی اعلام شود و بر روی بازار سرمایه از طریق گروه بانکی تاثیرگذار باشد، مسئله اعلام نرخ تسعیر ارز برای شبکه بانکی می‌باشد، اما متاسفانه بانک مرکزی برخلاف حداقل سه سال اخیر در اعلام این نرخ تعلل کرده است و به نوعی شبکه بانکی و البته گروه بانکی در بازار سرمایه را بلاتکلیفی قرار داده است.  

معمولا این نرخ در روز‌های پایانی سال در سه سال اخیر اعلام شده است، اما در سال ۱۴۰۲ این اتفاق رخ نداده است! در ادامه به تاریخ‌های اعلامی نرخ تسعیر ارز برای شبکه بانکی در سه سال دقت کنید!

در سال ۱۳۹۹ این نرخ در ۲۶ اسفندماه اعلام شده است:

آقای فرزین، چرا بانک مرکزی نرخ تسعیر ارز شبکه بانکی را اعلام نمی کند؟

در سال ۱۴۰۰ این نرخ در ۲۵ اسفندماه اعلام شد:

آقای فرزین، چرا بانک مرکزی نرخ تسعیر ارز شبکه بانکی را اعلام نمی کند؟

در سال ۱۴۰۱ این نرخ در ۲۷ اسفندماه اعلام شد:

آقای فرزین، چرا بانک مرکزی نرخ تسعیر ارز شبکه بانکی را اعلام نمی کند؟

حالا واقعا پرسش این است که چرا بانک مرکزی در اعلام نرخ تسعیر ارز برای شبکه بانکی این قدر تعلل کرده است و برخلاف سه سال اخیر عمل کرده است؟ الان بانک ها و سهامداران نمی دانند که قرار است برای گزارشگری مالی پایان سال مالی ۱۴۰۲ نرخ تسعیر ارز چقدر است و در بلاتکلیفی به سر می برند.

در سال های اخیر نرخ های تسعیر اعلام شده چقدر بوده است؟

بانک مرکزی در سال ۱۳۹۹ نرخ تسعیر ارز را برای شبکه بانکی ۱۲.۹ هزار تومان برای هر یورو و ۱۱ هزار تومان برای هر دلار اعلام کرده بود.

بانک مرکزی در سال ۱۴۰۰ نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی برای گزارشگری مالی منتهی به پایان سال مالی ۱۴۰۰ معادل ۲۲ هزار تومان برای هر یورو و ۲۰ هزار تومان برای هر دلار آمریکا تعیین کرد.

همچنین نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در سال  ۱۴۰۱ برای هر یورو معادل ۲۶ هزار و ۵،۰۰ تومان و برای هر دلار آمریکا معادل ۲۵ هزار تومان تعیین شد.

منبع خبر را اینجا ببینید