اما و اگرهای بازگشت به تعادل

دنیای‌اقتصاد – امیرمحمد بختیاری : در جریان معاملات روز گذشته بازار سهام، سبزی تابلو معاملاتی جلوه خاصی به اتمسفر بازار بخشید. شاخص کل بورس که ابتدای هفته همزمان با تشدید تنش‌ها و تحولات بین‌المللی کانال حمایتی ۲میلیون واحدی را از دست داده بود، روز گذشته با رشد ۱.۰۳درصدی تلاش غرورآمیزی برای جبران اشتباهات خود کرد. از این‌رو بود که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در پایان ساعت معاملاتی روز گذشته در سطح یک‌میلیون و ۹۸۱‌هزار واحدی ایستاد.
اما و اگرهای بازگشت به تعادلعكس: علی محمدی

در این میان نماگر هم‌وزن نیز که سنجه مناسبی برای ارزیابی وضعیت نمادهای بازار سهام است، روز خوبی را پشت سر گذاشت و با افزایش ارتفاع ۱.۶۹درصدی، در سطح ۶۷۰‌هزار و ۱۱۷واحدی قرار گرفت. در این بین شاخص کل فرابورس نیز که معیاری برای واکاوی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۱.۱۶‌درصد سبزپوش شد و در ارتفاع ۲۴‌هزار و ۳۴۰واحدی کار خود را به پایان رساند. همچنین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه که شامل سهام و حق‌تقدم بازار است مقدار ۳‌هزار و ۴۰۲میلیارد تومانی را به ثبت رساند. به علاوه روز گذشته نقدینگی ۸۹میلیارد تومانی به بازار سهام وارد شد. روز دوشنبه سه نماد «فولاد»، «شستا» و «شپنا» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران و نمادهای «شگویا»، «خاور» و «وسپهر» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل فرابورس داشتند.

همچنین «خگستر»، «سصفها» و «خودرو» سه نماد پرتراکنش دیروز بازار بودند. بازار سرمایه پس از سپری کردن تابستانی داغ و خسته‌کننده در سراب رکودی با امیدهای بسیاری در میدان سومین فصل سال گام نهاد. با وجود اینکه انتظارات به افزایش ارتفاع نماگرها در نیمه دوم سال سوق پیدا کرده بود، نواخته شدن شیپور تنش‌ها و تحولات بین‌المللی همچون پتکی بر سر بازار نیمه‌جان و کم‌رمق فرود آمد و توان بازار را گرفت. حدود سه‌هفته از آغاز تنش‌های بین‌المللی و تحولات آن می‌گذرد و سایه ترس و ناامنی همچنان بازارهای مالی را با شک و تردید نسبت به آینده می‌آزارد.

ابتدای هفته جاری نیز همزمان با افزایش موج جدیدی از تنش‌ها بازار سرمایه شرایط مطلوبی را تجربه نکرد و اکثر نمادهای بازار روز شنبه صف‌های فروش سنگینی را به خود دیدند و شاخص کل بورس که در ماه‌های اخیر مشقت فراوانی را برای حفظ ابرکانال ۲میلیون واحدی متحمل شد، با ریزش ۵۰‌هزار واحدی عملکرد مشمئزکننده‌ای از خود به نمایش گذاشت. نرخ ارز نیز که یکی از متغیرهای مهم تاثیرگذار بر روند بازار سهام است، روز شنبه افزایش ارتفاع قیمتی را تجربه کرد. از روز یکشنبه بازار وضعیت متعادل‌تری را سپری کرد؛ به این سان که افزایش ارتفاع نماگرهای بازار جان تازه‌ای به بازار بخشید و باید منتظر ماند و دید این سبزی دوام دارد یا آرامش قبل از توفان ریزشی دیگر است.

 بازار از نگاه کارشناسان

نیما نائینیان، کارشناس بازار سرمایه، پیرامون وضعیت این روزهای بازار گفت: بازار سرمایه روزهای سختی را پشت سر گذاشته است، به طوری که هفته معاملاتی جاری با تشدید تحولات و تنش‌های بین‌المللی چندان امیدوار‌کننده آغاز نشد. از طرفی باید اظهار کرد به دلیل اینکه بازار سرمایه ایران کمتر خواص بازار سرمایه بین‌المللی را دارد، از این‌رو در برابر مخاطرات بیش‌واکنشی بیشتری نشان می‌دهد. روز شنبه همگام با افزایش موج تازه‌ای از تنش‌های بین‌المللی، روز خونینی برای بازار سهام رقم خورد و نماگر اصلی بازار حدود ۲.۵‌درصد ریزش داشت و سرمایه‌گذاران و سهامداران را غافلگیر کرد.

سرخ‌پوشی نمادهای بازار در هفته جاری تداوم چندانی نداشت و همین عاملی بود تا سرمایه‌گذاران به ریزش‌های مجدد سنگین بازار کمتر دل بسپارند. از این‌رو بازار روز یکشنبه جان نصفه و نیمه دوباره‌ای گرفت و حدود ۰.۵‌درصد رشد داشت و روز به‌نسبت متفاوتی در بازار رقم خورد. این کارشناس بازار سرمایه در خصوص سبزپوشی بازار در دو روز گذشته گفت: به نظر نمی‌رسد افزایش ارتفاع شاخص‌های بازار در روزهای گذشته، آغازی برای صعود و ابتدای روند صعودی باشد، بلکه می‌توان آن را سبزی در پس سرخی دانست. با واکاوی گزارش‌های شش‌ماهه می‌توان به این نتیجه رسید که بازار در شرایط کنونی از ارزندگی مناسبی برخوردار است. این کارشناس بازار همچنین افزود: بازار سهام به نظر می‌رسد کف‌های خود را شناسایی کرده و شاخص کل به‌جز در صورت افزایش زیاد تنش‌ها تمایل چندانی به سقوط به دره‌های بیشتر ندارد. نائینیان افزود: پیش‌بینی می‌شود، دو روز متعادلی را در روزهای آینده برای بازار داشته باشیم.

امیرندیری، کارشناس بازار سرمایه، هم اوضاع بازار را به این صورت تشریح کرد: بازار سرمایه از اردیبهشت‌ماه وارد فاز نزولی و رکودی شد. شرایط رکودی و نه‌چندان جالب بازار سرمایه را می‌توان به تمرکز اصلی سیاستگذاران بر اجرای سیاست‌های انقباضی نسبت داد. از طرفی افزایش نرخ بهره در ماه‌های اخیر بلای جان بازار سهام شده و آن را با دشواری‌های بسیاری روبه‌رو کرده است. در سه‌هفته اخیر نیز افزایش تنش‌های بین‌المللی، اتمسفر بازارهای مالی را با دگرگونی عجیبی روبه‌رو کرده است. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بازار سهام از لحاظ ارزندگی در نقاط به‌نسبت مناسبی قرار دارد و در بازه‌های میان‌مدت و بلندمدت می‌تواند مقصد مناسبی برای سرمایه‌گذاران باشد. ندیری در پایان گفت: در صورتی که اتفاق به‌خصوصی به وقوع نپیوندد به نظر نمی‌رسد شاخص‌های اصلی بازار سقوط نگران‌کننده بیشتری را تجربه کنند. می‌توان روزهای متعادل رو به مثبتی را برای دو روز آینده بازار پیش‌بینی کرد.

2023-10-31T08:35:33+03:30اکتبر 31, 2023|اخبار, بورس - دنیای اقتصاد, خبرلینک|

این مطلب رو برای دوستانتان به اشتراک بگذارید!

دیدگاه خود را بنویسید

رفتن به بالا