نیرو گرفتن بازار سهام از رشد غول‌‌‌‌‌های فناوری

دنیای‌اقتصاد- گروه اقتصاد بین‌‌‌‌‌الملل : قیمت سهام، پیش از انتشار داده‌های اقتصادی این کشور با افزایش همراه بوده‌است و این امر می‌تواند به تقویت دیدگاه وال‌استریت در مورد نزدیک‌شدن فدرال‌رزرو به پایان روند افزایش نرخ بهره کمک ‌‌‌‌‌کند. اوراق قرضه شرایط متفاوتی داشته‌‌‌‌‌اند. دلار سقوط کرد، درحالی که بیت‌کوین در حدود ۲۵‌هزار دلار در نوسان بوده‌است.
نیرو گرفتن بازار سهام از رشد غول‌‌‌‌‌های فناوری

براساس گزارشی از بلومبرگ، «شاخص اس‌‌‌‌‌اند‌‌‌‌‌پی ۵۰۰»، با افزایش ۲/ ۱‌درصدی روبه‌رو بوده و به ۴هزارو ۵۰۰ واحد رسیده است. سهام تسلا با ارتقا از سوی بانک سرمایه‌گذاری مورگان استنلی، ۱۰‌درصد رشد کرده است و همچنین این شرکت اعلام کرد که ابررایانه جدید این شرکت موسوم به «دوجو(Dojo) ممکن است ارزش سهام آن را تا ۵۰۰‌میلیارد دلار افزایش دهد. سهام شرکت فناوری اطلاعات و مخابرات آمریکایی کوالکام نیز پس از تمدید قرارداد با اپل، صعود کرد.

گفتنی است، پس از اینکه تحلیلگران مورگان‌استنلی با استناد به پتانسیل ابررایانه‌ای که تسلا درحال توسعه آن است، سهام این شرکت را ارتقا دادند، ارزش سهام آن در بازار جهش کرد. براساس گزارشی از وال‌‌‌‌‌استریت‌‌‌‌‌ژورنال، بانک سرمایه‌گذاری جهانی مورگان‌استنلی هدف قیمتی سهام تسلا را با افزایش ۶۰‌درصدی از ۲۵۰ دلار به ۴۰۰ دلار افزایش داد و به سرمایه‌گذاران توصیه کرد به سمت سرمایه‌گذاری در این شرکت حرکت کنند. آدام جوناس، به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین تحلیلگران تسلا در تیم تحلیلگران مورگان‌استنلی حضور دارد. بر اساس گزارش این نهاد مالی، قیمت سهام تسلا در سال‌جاری دو‌برابر شده‌، اما به بیشترین مقدار روزانه خود یعنی ۴۱۴ دلار رسیده است.

از طرفی معامله‌گران در انتظار رونمایی از محصول شرکت سازنده آی‌فون بودند. سهام شرکت مخابرات آمریکایی چارتر کمیونی‌کیشنز، پس از دستیابی به توافق با شرکت والت‌دیزنی در مورد پایان‌دادن به قطع شبکه تلویزیونی سه‌بعدی ESPN برای‌ میلیون‌ها مشتری تلویزیون پولی، رشد کرد. از طرفی، ارزش سهام شرکت فناوری رایانه آمریکایی اوراکل، در پی گزارش رشد آهسته‌‌‌‌‌تر در فروش ابری کاهش یافت.

معامله‌گران همچنین مذاکرات بین اتحادیه کارگران خودرو و خودروسازان برای جلوگیری از اعتصاب را زیرنظر داشته‌اند. دولت بایدن چند تن از مقامات ارشد را در راستای تسهیل مذاکرات اعزام کرده‌است. اتحادیه کارگران خودرو با انتشار بیانیه‌‌‌‌‌ای اعلام کرد که آماده است به‌صورت شبانه‌‌‌‌‌روزی با جنرال‌موتورز، شرکت فورد موتور و استلانتیس برای دستیابی به توافق تا مهلت ۱۴ سپتامبر گفت‌‌‌‌‌وگو کند.

براساس نظرسنجی فدرال‌رزرو نیویورک، انتظارات تورمی مصرف‌کنندگان آمریکایی در ماه اوت عمدتا ثابت بوده‌است، اما خانواده‌‌‌‌‌ها از وضعیت مالی خود اظهار نگرانی کرده و نسبت به وضعیت بازار کار بدبینی بیشتری داشتند. گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده که روز چهارشنبه منتشر خواهد شد، درک لازم در مورد اینکه فدرال‌رزرو تا چد اندازه ممکن است نرخ بهره را افزایش دهد تا تورم را به سمت هدف آن هدایت کند، ارائه خواهد کرد.

همچنین به گفته کریس لارکین، مدیر تجارت و سرمایه‌گذاری E*Trade در مورگان استنلی، توانایی بازار برای بازگشت در کوتاه‌‌‌‌‌مدت می‌تواند به ارقام تورمی این هفته، به‌ویژه انتشار شاخص قیمت مصرف‌کننده در روز چهارشنبه، بستگی داشته‌باشد.

جان استولتزفوس، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری نیز معتقد است بازار با دورنمای به اوج رسیدن فعالیت‌های اقتصادی روبه‌روست، به‌طوری که انتظار می‌رود فدرال‌رزرو به سیاست افزایش تهاجمی نرخ بهره پایان داده یا آن را معکوس کند، به‌طوری که فاکتورهای محافظه‌کارانه سهام‌‌‌‌‌، مانند پول نقد زیاد و بدهی پایین شروع به‌عملکرد بهتری کرده‌‌‌‌‌اند. حدود ۲۶‌درصد از پاسخ‌دهندگان در آخرین نظرسنجی موسسه تحلیل بازار MLIV Pulse گفته‌‌‌‌‌اند که قرارگرفتن خود در معرض معیار سهام آمریکا را در ماه آینده کاهش می‌دهند. این نسبت دو‌برابر مقدار کسانی است که قصد خرید در بازار سهام را دارند. تنها ۱۳‌درصد از پاسخ‌دهندگان اعلام کرده‌اند که قصد دارند خود را در معرض این شاخص قرار دهند.

براساس این گزارش، دلار پس از طی یک روند صعودی، کاهش یافته‌است، زیرا بزرگ‌ترین بانک‌های مرکزی آسیا در هدف‌گذاری خود به روش‌های مختلف عمل کرده‌‌‌‌‌اند. بانک خلق چین به سفته‌بازان هشدار جدی داده‌است تا از بی‌ثبات‌کردن یوآن خودداری کنند؛ درحالی‌که رئیس بانک‌مرکزی ژاپن با اتخاذ رویکردی دقیق‌تر و اعلام احتمال تغییر در سیاست، ارزش ین را حدود یک‌درصد افزایش داد. ارزش بیت‌کوین به پایین‌ترین سطح خود از ماه ژوئن رسید.

بازدهی دوساله اوراق خزانه‌داری تغییر ناچیز حدود ۵‌درصدی داشته‌، در حالی‌که نرخ‌های ۱۰‌ساله به حدود ۳/ ۴‌درصد افزایش یافته‌است. فروش اوراق قرضه با سررسیدهای سه‌ساله بالاترین بازدهی را از سال‌۲۰۰۷ ثبت کرده که نشان‌دهنده فروش اخیر بازار اوراق قرضه در پی این پیش‌بینی است که فدرال‌رزرو تا سال‌آینده نرخ‌های بهره را بالا نگه خواهد داشت.

همچنین نفت پس از صعود حدود ۱۰‌درصدی در هفته‌های اخیر، نزدیک به بالاترین حد خود در سال ‌تثبیت شده‌است. شاخص‌های فنی نشان می‌دهد ممکن است سود بیش از حد باشد و خطرات بازارهای بزرگ را کاهش دهد. در همین حال، فروشندگان استقراضی با شرط‌بندی روی بخشی از بازار سهام آمریکا که توسط اکثر سرمایه‌گذاران نادیده گرفته ‌شده‌است، سود کسب می‌کنند؛ سهام شرکت‌های نوپا که سرمایه کمی دارند.

به گفته بنک آو آمریکا، اگر تاریخ را به‌عنوان راهنما درنظر بگیریم، باد درحال تغییر جهت برای بازار آمریکاست. سهامی که در مرحله «بازیابی» چرخه تجاری قرار دارد، از جمله سهام ارزشی و سهام شرکت‌های نوپا عملکرد بهتری دارند، به‌طوری که رهبری سهام با سرمایه کلان را که به روند صعودی سال‌۲۰۲۳ تسلط داشتند را تغییر می‌دهند.

2023-09-13T12:40:47+03:30سپتامبر 13, 2023|اخبار, بورس - دنیای اقتصاد, خبرلینک|

این مطلب رو برای دوستانتان به اشتراک بگذارید!

دیدگاه خود را بنویسید

رفتن به بالا