ضرر بورسی‌ها چگونه جبران می‌شود؟

۱۶ فروردین ۱۴۰۲ – ۱۱:۲۶

در برنامه شمارش معکوس امروز همراه با حامد ستاک، کارشناس بازار سرمایه، به بررسی دلیل جاماندگی سبد سهام بورسی‌ها از شاخص کل پرداختیم.

فردای اقتصاد: در برنامه شمارش معکوس امروز همراه با حامد ستاک، کارشناس بازار سرمایه، به بررسی دلیل جاماندگی سبد سهام بورسی‌ها از شاخص کل پرداختیم. ستاک در ابتدای صحبت‌های خود به سقف‌شکنی شاخص بورس اشاره کرد و اعتقاد داشت که با وجود برگشت به قله ۹۹ هنوز حق بازار سهام ادا نشده است و مسیر صعودی ادامه خواهد داشت.

او در رابطه با شاخص دلاری بورس تهران عنوان کرد که متغیرهای زیادی را برای سنجش این موضوع می‌توان نام برد اما به صورت کلی این نماگر ۵۰ درصد از سقف سال ۹۹ پایین‌تر است که عمده دلیل آن به رشد تورم افسارگسیخته طی سالیان گذشته ارتباط دارد و موجب می‌شود که بورسی‌ها حتی در صورت کسب بازده اسمی، بازدهی واقعی را تجربه نکنند.

این کارشناس در رابطه با حبابی بودن بازار در سال ۹۹ افزود که حباب یک بازار را بایستی در مقایسه با بازارهای دیگر در نظر گرفت و نمی‌توان گفت که تمامی نمادها در آن سال حبابی بوده‌اند زیرا اگر اکنون بخواهیم در نظر بگیریم، بسیاری از دارایی‌های دیگر همچون مسکن و خودرو دارای حباب هستند، بنابراین صحبت از حباب یک بازار امری پیچیده است که نباید با سادگی به آن نگاه کرد.

ستاک در ادامه بررسی دلیل جاماندگی سبد بورسی‌ها از شاخص بورس پرداخت و عنوان کرد که موضوع شاخص‌سازی به صورت عمدی شاید در گذشته اتفاق می‌افتاد اما اکنون بسیار کم‌رنگ شده است و افزایش شاخص با برخی نمادهای بزرگ به دلیل فرمول اشتباهی است که بسیاری از کارشناسان به آن انتقاد می‌کنند و از همین رو می‌توان از نماگرهای دیگری استفاده کرد.

او افزود اما بخشی از این حس جاماندگی به مقایسه سبد سهامداران با دیگر دارایی‌های فیزیکی ارتباط دارد که موجب می‌شود در شرایط تورمی، افراد حس عقب ماندن از کسب سود داشته باشند. وی در ادامه به اهمیت چینش سبد سهامداران اشاره کرد و افزود که اصلاح سبد به استراتژی هر فرد بستگی دارد به طوری که برخی می‌توانند به صورت اکتیو در بازار فعال باشند و به خرید و فروش سهام بپردازند و برخی نیز ترجیح می‌دهند که سهام خود را به صورت بلندمدت نگهداری کنند اما با این حال بهتر است که افراد سهام کم‌ارزش خود را با سهام بنیادی و پرپتانسیل جابه‌جا کنند تا سریعتر بتوانند از زیان به سود برسند.

حامد ستاک در نهایت در رابطه با متغیرهای مهم در خرید سهام عنوان کرد که بهترین کار خرید سهام درست در زمان درست است و برای خرید سهام درست بایستی توجه ویژه‌ای به وضعیت بنیادی شرکت، چشم‌انداز آتی و طرح‌های توسعه آن داشت.

«مشاهده متن کامل خبر»